Cross country competes at Big 12 Championships

first_imgFacebook Twitter Maya Bulger Courtesy of Gofrogs.com Maya Bulgerhttps://www.tcu360.com/author/maya-bulger/ printThe Horned Frogs traveled to Round Rock, Texas to compete at the Big 12 Conference Cross Country Championships Saturday. The men placed ninth in the 8-kilometer race and the women placed tenth in the 6-kilometer race.For the women, junior Brenley Goertzen crossed the finish line first. Goertzen placed 24th with a time of 21:04. Senior Nicole Hicks finished next with a time of 21:50. Freshman Evelyn Mandel followed behind with a time of 21:59.7.Sophomore Lindsay Tomaini (22:26.7), junior Elizabeth Baker (23:00.2), sophomore Kelly Fairchild (23:24.7), junior Erin Barth (23:35) and junior Molly Hamel (23:47.8) also competed for TCU.The women had an average time of 22:05.“It just wasn’t a good day for us,” head coach Jennifer Fazioli said. “But, we will regroup and focus on Regionals.”For the men, junior Patrick LaCour finished first with a time of 26:44.6. Junior Dylan Brokmeyer followed behind with a time of 27:12. Senior Matthew Brown finished third behind a time of 27:15.6.Junior Brendon Hicks (27:37.7), senior Henry Butz (27:41.3), freshman Payton Stanley (27:58.1), senior Aaron Reichner (29:12.3) and senior Robbie Lacomble (30:02.9) also competed for the men’s team.The men had an average time of 27:19.Up NextTCU will travel to College Station, Texas to compete at the NCAA Regionals Friday, Nov. 10. Early action option removed from admission process Track and Field: Senior breaks another school record Previous articleMistakes snowball on TCU in first loss to Iowa State, 14-7Next articleNeeley School hosts marketing competition for students across the country Maya Bulger RELATED ARTICLESMORE FROM AUTHOR TCU baseball finds their biggest fan just by saying hello ReddIt Maya Bulgerhttps://www.tcu360.com/author/maya-bulger/ Linkedin Maya Bulgerhttps://www.tcu360.com/author/maya-bulger/ ReddIt Maya Bulger is a junior at Texas Christian University from Detroit, Michigan. Maya is pursuing a major in journalism and a minor in business. In her spare time she loves to watch sports, workout, read, hike, travel and bake. Twitter Get to know the TCU admission counselors Linkedin Facebook Two teams added to ‘Meet The Frogs’ + posts TCU rowing program strengthens after facing COVID-19 setbacks Another series win lands TCU Baseball in the top 5, earns Sikes conference award Maya Bulgerhttps://www.tcu360.com/author/maya-bulger/last_img read more

Horned Frogs edged by Iowa State in heartbreaking fashion, 66-63

first_imgTCU vs Iowa State women’s baskeball at Schollmaier Arena in Fort Worth, Texas on February 14, 2018. (Photo/Sharon Ellman) Robbie Vaglio Facebook ReddIt ReddIt printA poor offensive showing plagued the Horned Frogs Wednesday night as they could not overcome an inconsistent showing against Iowa State at Schollmaier Arena, falling 66-63.Following a seven-game win streak in Big 12 play, the Horned Frogs have now recorded four consecutive losses.“This is a disappointing loss for our team,” TCU head coach Raegan Pebley said. “It’s just that hard to sweep teams in our conference. At this time of year, every single possession is extremely important, especially when you’re playing a team shooting the three as well as Iowa State is right now.”Both offenses started in a rut in the first quarter. Sophomore Kianna Ray netted the first basket for the Horned Frogs with a jumper from the free throw line two minutes into the game, but the team could not get much going in the first 10 minutes.The Horned Frogs were up 10-9 after the first quarter but could not capitalize on Iowa State’s struggles. Iowa State finished the first quarter hitting only two of their final 12 shots with five turnovers and presented the Horned Frogs with a perfect opportunity to pull away. The Horned Frogs did not exploit the opportunity and finished the quarter hitting one of their final eight shots.Iowa State’s sluggish outing from the field continued into the second quarter. The Cyclones began the quarter hitting four of their first 14 shots with three turnovers. In response, the Horned Frogs locked in from beyond the arc with four three-point field goals, including three from junior Dakota Vann.The Cyclones fought back late in the second quarter. TCU suffered a four-minute scoring drought to finish the half with three turnovers which allowed Iowa State to end the half on a 6-0 run. The Horned Frogs entered the locker room up 28-25.“[The drought] was huge because they were able to convert during that time and continue to chip away at the lead,” Pebley said.Iowa State continued their momentum from the first half into the third quarter and extended their lead to eight points, led by junior Bridget Carleton. Carleton, a finalist for the Cheryl Miller Award as the nation’s top small forward, torched the Horned Frogs for 12 third-quarter points.The Cyclones shot 53 percent from the field in the third quarter while TCU shot only 25 percent.A major force in keeping the Horned Frogs off the scoreboard was Iowa State’s Claire Ricketts. A brick wall in the paint, she finished the contest with six total blocks, 12 rebounds (three of them offensive) and six second-chance points.The Horned Frogs were outscored 22-11 in the third quarter. TCU’s 11 points are tied for their season-low in a quarter, set Nov. 24 against Arizona.The fourth quarter was a different story. The Horned Frogs locked in defensively, forced two turnovers and blocked a shot within two minutes to retake the lead, 48-47.“We just continued to stay locked in and were really able to be more aggressive on our switches to create better matchups on the floor which helped us a lot,” Pebley said.The Cyclones and Carleton would not be denied, though. Carleton finished the contest with 26 points, including nine in the fourth quarter to combat TCU’s run.Once the Cyclones regained the lead, the Horned Frogs trimmed the deficit to as little as two points with 37 seconds remaining. TCU couldn’t complete the comeback, however, and the Cyclones left Fort Worth victorious.“We fell short today,” Pebley said. “We need to stay positive and I believe if our team does that, we will get to where we want to be. We can still do a lot of great things with this team this season.”Iowa State leads the Big 12 in three-point field goals per game, averaging just under nine per game. The Cyclones hit 10 Wednesday night and Pebley said their ability to convert from beyond the arc is their best quality.“They have five players on the floor and everyone who played shot the three,” Pebley said. “They’re shooting it confidently and very well right now.”Four games into the month of February, the Horned Frogs still have yet to win a game. The Frogs have four losses in the first 14 days of the month, with three coming to ranked opponents.Up next, the Horned Frogs will return to Schollmaier Arena Saturday against the Kansas State Wildcats. Tipoff is set for 2 p.m. Robbie Vagliohttps://www.tcu360.com/author/robbie-vaglio/ Linkedin Robbie Vagliohttps://www.tcu360.com/author/robbie-vaglio/ Previous articleCreative Writing Contest now accepting submissionsNext articleWATCH: Interview with animator behind Scooby Doo, Rugrats, Yellow Submarine Robbie Vaglio RELATED ARTICLESMORE FROM AUTHOR Robbie Vagliohttps://www.tcu360.com/author/robbie-vaglio/ Two students joined harassment and discrimination lawsuit against TCU What to watch during quarantine Facebook Snow temporarily stepping down as honors dean + posts Another series win lands TCU Baseball in the top 5, earns Sikes conference award Twitter TCU baseball finds their biggest fan just by saying hello Twitter Linkedin Robbie Vagliohttps://www.tcu360.com/author/robbie-vaglio/ TCU wants ex-professor’s discrimination suit dismissed I am the executive editor of TCU 360 from Raleigh, North Carolina. If you walk by my desk in the newsroom you’ll immediately know I’m Post Malone’s biggest fan. I’m always looking for a good story to tell! If you have any story ideas, feel free to reach out! Go Panthers! TCU rowing program strengthens after facing COVID-19 setbacks last_img read more

News Now 2/13/19

first_img Previous articlePurple Black and White: A Conversation about leadershipNext articleListen: Ball Don’t Lie: Working the Phones TCU 360 Staff RELATED ARTICLESMORE FROM AUTHOR Facebook Behind the runway: One TCU student’s experiences at Fashion Week printThis week on TCU News Now, an update on a cheating scandal at TCU, new changes to the campus’s shuttle system, and a special look at Valentine’s Day. News Now 2/13/19 from TCU Student Media on Vimeo. TCU 360 is an official, student-produced product of the School of Journalism at Texas Christian University. TCU 360 Staffhttps://www.tcu360.com/author/tcu-360-staff/ + posts TCU News Now 8/26/20 Sustainability is the new green: Fashion companies work towards environmentally-conscious practices Return of the disco: Latest fashion trends mirror the 1970s TCU 360 Staffhttps://www.tcu360.com/author/tcu-360-staff/ ReddIt TCU 360 Staffhttps://www.tcu360.com/author/tcu-360-staff/ ReddIt TCU 360 Staffhttps://www.tcu360.com/author/tcu-360-staff/ TCU News Now 4/24/20 Facebook TAGSbroadcastvideo Twitter Pantone: Color of the year 2020 Linkedin TCU 360 Staff Twitter Linkedin News Now 4/10/20last_img read more

MOM Peru reveals high level of media concentration that threatens freedom of expression in the country

first_img News December 2, 2016 MOM Peru reveals high level of media concentration that threatens freedom of expression in the country News Organisation RSF_en These are some of the main findings published today in Lima of the Media Ownership Monitor (MOM), a joint research and advocacy project carried out in Peru by Reporters Without Borders (RSF) and OjoPúblico, an investigative digital media outlet. The international project led by RSF investigates media ownership structures and the news media’s legal environment and has been carried out in a number of countries in America, Europe and Asia since 2015.MOM Peru has revealed a high degree of media ownership concentration as well as a lack of regulation by the state, and confirms the dominant position of the El Comercio Group. The detailed results of the study, developed between September and November 2016 in Lima, are now available to the public at www.monitoreodemedios.pe in Spanish and English.”Our investigation confirms El Comercio Group’s unparalleled dominance in the media market, leaving far behind ATV and Latina as the second and third most powerful media groups in the country,” said OjoPúblico’s executive director Oscar Castilla. “El Comercio dominates the circulation of national newspapers, wields considerable power in digital media, has a large reach in the television sector and controls a considerable portion of the overall media sector’s advertising revenues.” “Even though no direct political control over the media is discernible in Peru, there is a danger to media pluralism stemming from a regulatory vacuum “, added RSF Germany’s executive director Christian Mihr. High concentration in various media sectorsThe MOM investigation analyzed the 40 media outlets with the largest audience numbers in Peru – ten each of radio stations, Internet news portals, TV channels and newspapers. Out of these 40, 16 belong to the El Comercio Group, which concentrates 80% of the estimated circulation of newspapers and 78% of the market readership. Its weight on the Internet is also unparalleled: According to the MOM analysis, it concentrates 68% of the estimated total audience of online news media.El Comercio also received 60% of the total revenue earned by the eight most important private media groups. The estimated combined revenue of the three major groups El Comercio, ATV and Latina accounted for 84% of the total market volume. ”The dangerously dominating market position of El Comercio Group exceeds everything we have seen around the world so far and poses a major threat to media pluralism.” said RSF’s Christian Mihr.The MOM investigation also found a high degree of concentration in television, radio and internet sectors.In free TV, much of the audience is concentrated on the channels controlled by the three largest groups in Peru: América Televisión, Latina and ATV. The situation of media pluralism in Peru appears even more alarming given the commercial advertising alliances between the two most important channels, America and ATV, and between Latina and Panamericana Television, respectively. The four groups account for a combined 57% of the television audience as measured by Kantar Ibope Media in 2015.A similar scenario is found in the radio broadcast sector. The ten most important radio stations in the country are in the hands of four groups (RPP Group, CRP, Universal Corporation and Panamericana de Radios). Seven of them belong to just to groups – GrupoRPP and CRP.In digital media, investigation also showed that 90% of advertising revenue are concentrated in the top 10 digital media, seven of them belonging to El Comercio.Media ownership is in the hands of familiesOf the ten media groups investigated by MOM Peru, six are in the hands of families. Apart from the personal business activities of their individual owners, almost all of these groups concentrate their investments virtually exclusively in the communications sector.The exception is El Comercio Group, the economically strongest and most diversified of all, which has a presence in such diverse sectors as education, real estate, printing and entertainment in Peru, Bolivia, Chile and Colombia.Unlike in other countries investigated by the MOM project worldwide, media outlets in Peru were not found to be affiliated to any political parties on the national level. However, the data gathered show that major shareholders, board members, senior management executives as well as journalists – especially in the El Comercio, Latina and ATV groups – have widespread business ties across the country.Although the Peruvian constitution prohibits monopolies in the media sector, there is little regulation to define the details of this principle and even less effort to implement the constitution’s provisions.Transparency issues and the impact of audience measurementOne of the biggest problems of the MOM project’s investigation in Peru was the lack of transparency concerning the ownership of some media outlets. In the case of Latina, the majority shareholder of which is an investment fund called Enfoca, the exact ownership details, although formally declared on the Lima Stock Exchange, are in practice concealed by an offshore corporation registered on the Cayman Islands that serves as the parent company. In the case of ATV and its subsidiaries, a large number of companies conceal the links with its headquarters in Miami, called Albavisión.Additionally, the system of audience measurement in Peru called the investigator´s attention: Because for each sector (television, radio, internet, print) there is a monopoly for measuring media consumption. Each of the market research companies concerned publishes audience data related only to media outlets of its respective clients. “This means that there is no transparency about the real cross-sector media consumption in all four sectors.” said MOM Peru’s project manager Nina Ludewig. “Considering that audience data are critical for the decisions of private advertisers as well as for state advertising, this lack of information is even more critical. The lack of market transparency therefore has a negative impact on the survivability of media outlets and thus on media pluralism.”–OjoPúblico is an investigative digital media outlet based in Lima that focuses its investigations on power groups in the national and international economy, as well as on networks of organized crime, impacts of extractive industries and human rights issues.Media Ownership Monitor is a global project launched by the international press freedom watchdog Reporters Without Borders. It has been or is being carried out in eight countries worldwide, including Turkey, Tunisia, Colombia and Cambodia. By applying a generic methodology for all countries, it looks at ownership and media concentration of the most relevant audio-visual, print and online outlets, which are selected based on audience share. The project is funded by the German Ministry for Economic Development and Cooperation (BMZ). April 1, 2020 Find out more Follow the news on Peru News High levels of revenue and ownership concentration in the media sector pose a threat to freedom of information in Peru. Concentration is also exceptionally high in terms of circulation and audience in the print and digital media sectors. Receive email alerts to go further PeruAmericas Media independence Conflicts of interestFreedom of expression News China’s diplomats must stop attacking media over coronavirus reporting December 4, 2019 Find out more Latin American media: under control of families, economic and political elites Help by sharing this information February 10, 2017 Find out more PeruAmericas Media independence Conflicts of interestFreedom of expression Latin America’s community radio – a key service but vulnerablelast_img read more

Daily News photographer and lawyer released

first_imgReporters Without Borders protested today against the arrest of photographer Philimon Bulawayo, of the independent Daily News, while he was covering a demonstration in Harare on 18 March and the detention of the paper’s lawyer, Gugulethu Moyo, as she went to the suburban Glen View police station a few hours later to obtain Bulawayo’s releaseBulawayo and Ms Moyo were beaten when they were arrested and the next day were transferred to Harare central police station. The paper has had no news of them since then. Another lawyer for the paper went to the station to demand that they be brought speedily before a judge and taken to hospital for treatment.Reporters Without Borders called on the authorities to free them at once and ensure that journalists were able to report freely and without danger on opposition activities and demonstrations by civil society groups.”Once again, the Daily News has been targeted for its opinions,” said Reporters Without Borders secretary-general Robert Ménard. “Every week, its reporters or photographers are harassed by the police.” He noted that Zimbabwe had the worst press freedom record in Southern Africa and one of the worst in the whole continent where journalists were concerned.Demonstrations were held at several places around the country on 18 and 19 Mach in response to an appeal by the main opposition party, the Movement for Democratic Change (MDC). A strike call was also followed by workers in many firms and businesses. About 120 people were arrested over the two days, the MDC said. Police reported arresting 63 people for violent behaviour. ZimbabweAfrica Follow the news on Zimbabwe Receive email alerts RSF_en Zimbabwean court must free imprisoned journalist who is unwell Reports March 26, 2003 – Updated on January 20, 2016 Daily News photographer and lawyer released Help by sharing this information News The 2020 pandemic has challenged press freedom in Africa ZimbabweAfrica November 27, 2020 Find out more News Zimbabwean journalist Hopewell Chin’ono denied bail November 12, 2020 Find out more to go further News 03.26.2003Philimon Bulawayo, a photographer with the independent Daily News, and Gugulethu Moyo, the newspaper’s lawyer, were released on 20 March on the orders of the high court, which ruled that their arrest was illegal. All charges have been dropped. They were taken to a Harare clinic for treatment to injuries resulting from ill-treatment while detained.________________________________________________________________03.20.2003Photographer and lawyer for the Daily News arrested Organisation September 1, 2020 Find out morelast_img read more

Draft amendments to press law threaten press freedom

first_imgNews Popular blogger charged with blasphemy Follow the news on Kuwait Organisation Any attack on the person of the Emir or incitement to separatism would mean prison sentences of up to one year in addition to a fine of 50,000 to 100 000 dinars (compared to fines of 5,000 to 20,000 dinars). Moreover in the case of insult to god, the prophet Mohammed, or members of the royal family, they toughen the existing law, with penalties of up to two years in prison (compared to one year currently) and fines from 100,000 to 200,000 dinars (compared to 20,000 currently). “The adoption of these amendments by parliament would gag the Kuwaiti press and would conflict with the determination of the authorities in Kuwait to exemplify the democratic ideal in the Gulf”, the worldwide press freedom organisation said in a letter to the prime minister and the speaker of the National Assembly. January 21, 2016 Find out more News Receive email alerts News Parliament is due to vote in the next few days, according to the website Alqabas.com, on amendments proposed by the information minister, Sheikh Ahmad Abdallah al-Sabah. KuwaitMiddle East – North Africa to go furthercenter_img The amendments also provide for prior censorship of broadcast media and various artistic productions. The proposed changes would provide for prison sentences of one to two years for press offences and fines that could go as high as 100,000 dinars (about 240,700 euros). February 23, 2015 Find out more News Courts uphold newspaper’s closure, increase blogger’s jail term RSF_en Reporters Without Borders today urged the Kuwaiti prime minister and parliament not to back amendments to the publications law that it said would pose a threat to freedom of the press. New Cyber Crimes Law restricts free expression and targets online activists September 5, 2014 Find out more KuwaitMiddle East – North Africa Help by sharing this information January 14, 2010 – Updated on January 20, 2016 Draft amendments to press law threaten press freedomlast_img read more

Urgent need to guarantee public broadcaster’s independence

first_img Help by sharing this information News GeorgiaEurope – Central Asia Follow the news on Georgia Organisation March 8, 2013 – Updated on January 20, 2016 Urgent need to guarantee public broadcaster’s independence October 1, 2020 Find out more to go further News News Receive email alerts GeorgiaEurope – Central Asia July 20, 2020 Find out more Mounting pressure on Georgia’s media in run-up to elections At least five journalists attacked while covering Georgia’s election campaign News Concern about alleged plot to murder Georgian TV host RSF_en Read our previous statement on Georgia: “Media face many unknowns after tense election campaign” (1 October 2012)(Logo: GPB) Reporters Without Borders urges the Georgian authorities to carry out badly needed reforms to ensure the independence of the country’s public radio and TV broadcaster, GPB (Общественный вещатель Грузии).“The politically-motivated dismissals of recent weeks underline the urgency of the need to depoliticize the appointments of GPB’s executives and guarantee the independence of the radio and TV stations it oversees,” Reporters Without Borders said.“We fervently hope that the proposed broadcasting law that was recently submitted to parliament will provide the necessary guarantees. Journalists must be free to work without political interference in both public and commercial broadcast media. The presidential election next October makes this all the more urgent.”Georgia has had a president and prime minister from rival political coalitions since last October’s parliamentary elections, which were won by billionaire Bidzina Ivanishvili, a bitter opponent of President Mikheil Saakashvili. Political rivalry is now focused on next October’s presidential election, in which Saakashvili cannot run for another term.GPB director-general Georgiy Chanturiya was fired and replaced by Georgiy Baratashvili shortly after last October’s elections. On 28 February, Baratashvili fired news director Khatuna Berdzenishvili (Хатуна Бердзенишвили), who is said to be supporter of President Saakashvili’s National Movement.But then, on 4 March, Baratashvili was fired by GPB’s board of governors, of which the majority supports President Saakashvili. The governors are nominated by the president and appointed by parliament. Baratashvili has announced his intention to challenge his dismissal before the courts.All this has underscored the already glaring need to reform the way BPG functions. An NGO coalition called Media Advocacy Coalition recently submitted a draft broadcasting law to parliament and its representatives appeared before a parliamentary committee yesterday. The bill is due to come before the chamber in the spring.The proposed law would change the way GPB’s board of governors is appointed, so that it is not controlled by the ruling party. The number of governors would be cut from 15 to nine, of whom two would be appointed by the Ombudsman, three by the party or coalition with a parliamentary majority and three by the other parliamentary parties. The president of the public radio and TV broadcaster in the autonomous southwestern Republic of Adjara would automatically be the ninth governor. The proposed law also defines the powers of GPB’s board of governors and executive, and clarifies the conditions for hiring and firing executive and journalistic staff.GPB’s status was changed from state-owned to public in 2005 but in practice most of its funding still comes directly from the government’s budget. GPB currently consists of two TV stations and two radio stations.Georgia’s major commercial TV stations are also the subject of many disputes that are being accentuated by the elections. Ownership of Imedi TV, a station acquired by supporters of President Saakashvili in 2007, was restored to its original majority shareholder shortly after last October’s elections. The judicial authorities then began investigating alleged fraudulent asset transfers and money laundering involving Tbilisi’s mayor.In November, Prime Minister Ivanishvili said he was considering a merger between GPB and TV9, a commercial station launched by his wife earlier in 2012. He subsequently retracted.In such a polarized media landscape, the issue of transparent financing is crucial. Reporters Without Borders hopes that the proposed reforms will lead to progress in this area as well. The finance ministry revealed last month that, before the change in government, the three leading pro-Saakashvili TV stations – Rustavi-2, Imedi and PIK – had been spared substantial amounts in taxes.Georgia is ranked 100th out of 179 countries in the 2013 Reporters Without Borders press freedom index. June 18, 2020 Find out morelast_img read more

Human rights organisations filed formal complaints with the OECD against surveillance companies

first_img Receive email alerts February 4, 2013 – Updated on January 20, 2016 Human rights organisations filed formal complaints with the OECD against surveillance companies June 15, 2020 Find out more Reporters Without Borders Germany, Reporters Without Borders International, Privacy International, Bahrain Watch, the Bahrain Center for Human Rights and the European Center for Constitutional and Human Rights filed formal complaint with the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) against a surveillance software company on Friday 1st February. The OECD National Contact Points National Contact Points (NCPs) in the UK is being asked to investigate Gamma International with regards to the company’s potential complicity in serious human rights abuses in Bahrain. A corresponding complaint against Munich-based Trovicor will be filed in Germany on Wednesday 6th February. The complainants argue that there are grounds to investigate whether surveillance products and services provided by Gamma International and Trovicor have facilitated multiple human rights abuses in Bahrain, including arbitrary detention and torture, as well as violations of the right to privacy, freedom of expression and freedom of association. They allege that there is evidence to suggest that information gathered from intercepted phone and internet communications may have been used to detain and torture bloggers, political dissidents and activists and to extract confessions from them. If the complaints are upheld, the companies are therefore likely to be found to be in breach of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises, recommendations addressed by governments to companies that set out principles and standards for responsible business conduct.The UK’s NCP is based at the Department for Business Innovation and Skills, and the German NCP is based at the Federal Ministry of Economics and Technology. If the NCPs accept the complaints against Gamma and Trovicor, they will then:- investigate the extent of the defendants’ complicity in human rights abuses in Bahrain;- mediate between complainants and defendants;- issue final statements on whether OECD Guidelines have in fact been breached;- provide recommendations to the defendants on how to avoid further breaches; – and follow up in order to ensure that they comply with those recommendations.Eric King, Head of Research at Privacy International, said: «The failure of governments to properly control exports of surveillance technology has left companies like Gamma and Trovicor regulated exclusively by their own moral compasses. Unfortunately, these compasses seem to have malfunctioned and directed companies towards some of the most dangerous and repressive regimes in the world. We very much hope the OECD process will persuade Gamma and Trovicor to take a long hard look at their current and future clients, and to think carefully about the role their products play in the targeting and torture of activists and the suppression of pro-democracy voices.»Christian Mihr, Executive Director of Reporters Without Borders Germany, said: «Unregulated trade with surveillance technologies in authoritarian states is one of the biggest threats to press freedom and human rights work on the internet. Exports of such digital arms have to be made subject to the same restrictions as foreign dealings with traditional arms.»Miriam Saage-Maaß, Vice Legal Director at ECCHR, said: «By maintaining permanent business relations with the state of Bahrain and maintaining their surveillance software, both companies have accepted the risk that they may be accused of abetting torture and other grave human rights violations. If true, such actions would amount to a violation of the OECD Guidelines.»Details of both complaints will be presented at a joint press conference in Berlin on Wednesday 6th February.Press contact:_ Reporter ohne Grenzen (Reporters Without Borders Germany)_ Ulrike Gruska / Christoph Dreyer_ Media relations_ [email protected] _ T: +49 (0)30 60 98 95 33-55 News BahrainMiddle East – North Africa Organisation Help by sharing this information Human rights organisations file formal complaints against surveillance software firms Gamma International and Trovicor with British and German governments. Follow the news on Bahrain German spyware company FinFisher searched by public prosecutors Coronavirus “information heroes” – journalism that saves livescenter_img Related documents [en]Read the OECD complaint summary[fr]Lire le résumé de la plainte (anglais)PDF – 57.75 KB BahrainMiddle East – North Africa News News Tenth anniversary of Bahraini blogger’s arrest to go further October 14, 2020 Find out more March 17, 2021 Find out more News RSF_en last_img read more

Media freedom threatened by violence, censorship and curbs on access to information

first_img Reporters Without Borders is concerned by a steady decline in freedom of information in India since the start of the year. Journalists and Internet users are often the victims of violence and censorship. In the past few weeks, journalists and netizens have been physically attacked, prevented from covering military activity and arrested for disseminating information online.At the same time, the government has rejected a plan for protecting journalists that was proposed at UNESCO, courts have tried to increase restrictions on media coverage of judicial proceedings and two ongoing court cases about online content could increase the responsibility placed on Internet companies.“A series of moves by various branches of the state have threatened and undermined freedom of information,” Reporters Without Borders said. “Both federal and local authorities keep taking repressive decisions. We urge the government to take systematic account of the need to protect journalists and their ability to work freely.“We also call on the government to abandon any thought of generalized Internet control and surveillance and to rescind the Information Technology regulations adopted last year, known as the IT Rules 2011, as they jeopardize online free expression. At the same time the relevant judicial authorities must drop proceedings against several Internet companies in connection with ‘offensive’ content.“We have until now refrained from commenting on journalist Syed Kazmi’s detention for his alleged role in the bombing of an Israeli diplomat’s car. But, after his recent statements, we are concerned about the possibility that he is being mistreated and we call for a thorough investigation into the basis of the allegations against him. The justice system has a duty to ensure that he was not arrested simply because his political views do not meet with approval.“The lack of transparency in the Kazmi investigation, at a time when the supreme court, at the start of April, talked of a charter for regulating media coverage of its activities, is unacceptable. The media’s right of access to information, and the public’s right of access via the media, cannot be questioned.“The Indian media need the authorities to guarantee their rights and safety rather than concern themselves with the media’s responsibilities, which are already sufficiently regulated. In this regard, India’s rejection of the UNESCO action plan for the safety of journalists is regrettable and reflects the government’s flagrant lack of concern for journalism and the media.”Threats and violenceIn one of the latest cases of violence, Kamal Shukla, the local bureau chief of the Hindi-language daily Rajasthan Patrika, was attacked in his office in Kanker, in the eastern state of Chhattisgarh, on 11 April by political activist Anupam Awasthi. Accompanied by two other men, Awasthi beat Shukla on the back and shoulders with a steel bar and smashed his computer and camera. He had to be hospitalized for five days.The attack was apparently prompted by articles about illegal logging in Chhattisgarh that Shukla wrote for local newspapers and the citizen journalism website CGNet Swara at the end of March. Shukla’s revelations, subsequently picked up by national newspapers, included the claim that a village official involved in the illegal logging was the brother of Chhattisgarh’s minister of forests.According to the International Federation of Journalists, Awasthi is an associate of the minister and, before the attack, had tried to bribe Shukla to drop the story.The attack came three weeks after India, along with Pakistan and Brazil, rejected a proposed action plan on safety for journalists and the problem of impunity at a UNESCO meeting in Paris on 23-24 March. Discussed by members of the Intergovernmental Council of the International Programme for Development of Communication, it included concrete recommendations for improving the safety of media personnel and asked members countries to adopt legal measures for the prosecution of those responsible for murders of journalists.Member countries were also invited to present reports on the progress that had been made in investigations into murders of journalists that took place from 2006 to 2009.Access to information obstructedAlthough India did not refuse to report on the status of ongoing investigations at the UNESCO conference, transparency does not seem to have been respected in the investigation into detained journalist Syed Mohammed Ahmad Kazmi’s alleged complicity in the 13 February bombing of Israeli defence attaché Alon Yehoshua’s car in New Delhi, in which his wife, fellow Israeli diplomat Tal Yehoshua, was seriously injured.On 16 April, the Decca Herald quoted Kazmi as saying the police had forced him to sign blank papers, threatening “consequences” for his family if he refused.Held since 6 March for allegedly helping to prepare the bombing, Kazmi works for the Iranian News Agency (IRNA), the Indian TV station Doordarshan, the BBC and several Urdu-language newspapers. He also heads his own Urdu-language news agency, Media Star.Several journalists’ organizations think Kazmi may have been arrested because of the political views he often expresses in his articles. His lawyer, Gajinder Kumar, took the same position at a recent hearing, saying he was being “punished for a crime did not commit.” The Kazmi Solidarity Committee, which includes several leading Indian media figures, has condemned the lack of information provided by the police and prosecutors, who have managed to prevent the evidence against Kazmi being made public. India’s supreme court has meanwhile said it wants to draft guidelines for media coverage of court proceedings into order to achieve a balance between the right to media freedom and the rights of defendants. The grounds for the view that guidelines are needed is said to be concern that the media sometimes influence public opinion with reports that are unverified or baseless.In a 30 March article on The Hindu’s website, journalist Siddharth Varadarajan voiced alarm at the possibility that the supreme court would itself draft a code of conduct with which journalists would have to comply. “This would open the door to the other branches of government (…) making similar demands on the media as a precondition to gaining access to parliament and legislatures, ministries, public institutions, hospitals, universities etc,” Varadarajan wrote.He added: “The natural instinct of most politicians and bureaucrats is to hide or suppress information on one pretext or another. The adoption of media guidelines by the supreme court would embolden them, further undermining the public’s right to be informed.”In another court attempt to restrict reporting, the Allahabad high court in Uttar Pradesh (a northern state adjoining the capital) issued an order on 10 April banning any media coverage of supposed tension between the government and armed forces about army unit movements towards the capital on 16 January that reportedly took place without the government’s prior agreement. The ruling was issued in response to a suit filed a few days earlier by political activist Nutan Thakur voicing concern that media coverage of this controversy might threaten national security. Press Council of India president Markandey Katju announced on 12 April that he intended to challenge the court’s ruling.Netizen harassed for posting cartoon on FacebookAmbikesh Mahapatra, a chemistry professor at Jadavpur University in Kolkata, the capital of the eastern state of West Bengal, spent the night of 12 April in detention for emailing and posting a cartoon of West Bengal’s female chief minister Mamata Banerjee, the founder of the All India Trinamool Congress party (TMC), on Facebook. He was arrested when he tried to report an attack by TMC supporters.The cartoon alluded to TMC member Dinesh Trivedi’s “forced” resignation as India’s railway minister after announcing a fare increase. According to the Jagran Post, Trivedi had to resign because Banerjee wrote to Prime Minister Manmohan Singh requesting his replacement as railway minister by another TMC leader, Mukul Roy. News News IndiaAsia – Pacific RSF_en March 3, 2021 Find out more RSF demands release of detained Indian journalist Siddique Kappan, hospitalised with Covid-19 News IndiaAsia – Pacific In rural India, journalists face choice between covering pandemic and survival Follow the news on India to go furthercenter_img Receive email alerts From top to bottom:1. Looking at the Indian Railways logo, Mamata Banerjee tells Mukul Roy: “See Mukul, theGolden Fortress.”2. Looking at railway minister Dinesh Trivedi, Mukul Roy exclaims: “That’s an evil man!!!”3. Mamata says: “Evil man, vanish!”India Today quoted West Bengal’s labour minister, Purnendo Bose, another TMC member, as saying Mahapatra’s arrest was justified because the cartoon consisted of real photos.Released on bail by an Aliport court after being held overnight, Mahapatra is facing three charges under the criminal code – insulting a woman’s modesty and humiliating a woman, which carry a possible one-year jail term, and defamation, for which the maximum sentence is three years in jail. He is also charged under the Information Technology Act with using a computer to cause an offence, for which he could be fined and jailed for three years.A supplement to the 2000 Information Technology Act, adopted year ago and known as the IT Rules 2011, was condemned by Reporters Without Borders in a May 2011 press release as major threat to online freedom of expression.Mahapatra’s arrest has been condemned by university colleagues and by members of the Communist Party of India (CPI-m), the main opposition party in West Bengal, as a violation of freedom of expression. Other cartoons of Banerjee are circulating on Facebook. According to several Indian media outlets, the West Bengal Criminal Information Department has written to Facebook requesting the withdrawal of four of these cartoons and the IP address of the computer from which they were first posted.Several Internet companies dropped from civil suitOn 12 April, New Delhi judge Praveen Singh ordered that Google India, Exbii, IMC India, My Lot, Shyni Blog, Topix, Zombie Time, Boardreader and several other Internet companies be excluded from a civil suit that a private individual brought against a total of 22 Internet companies because of “offensive” content.As Yahoo! and Microsoft were previously excluded, only six companies – Facebook (India and US), Google Inc, Orkut, YouTube and Blogspot – are still targeted by the suit. The judge accepted Google India’s argument that it is just a software development company that has no influence over the content posted on Google’s various platforms.Two cases, one civil and one criminal, were brought by private individuals against Internet companies over allegedly offensive content at the end of last year. Reporters Without Borders urges the Indians courts not to hold Internet companies responsible for the content that third parties post on their platforms.India was added to the countries “under surveillance” in the “Enemies of the Internet” report that Reporters Without Borders issued last month. June 10, 2021 Find out more India: RSF denounces “systemic repression” of Manipur’s media April 27, 2021 Find out more Organisation Help by sharing this information April 19, 2012 – Updated on January 20, 2016 Media freedom threatened by violence, censorship and curbs on access to information Newslast_img read more

Before hearing, call to drop terrorism charges against website editor

first_img RSF joins Middle East and North Africa coalition to combat digital surveillance Morocco / Western SaharaMiddle East – North Africa April 15, 2021 Find out more News Organisation April 28, 2021 Find out more Hunger strike is last resort for some imprisoned Moroccan journalists December 20, 2013 – Updated on January 20, 2016 Before hearing, call to drop terrorism charges against website editor Follow the news on Morocco / Western Sahara Ali Anouzla, the editor of the Arabic-language version of the news website Lakome, is scheduled to appear on 23 December before an investigating judge in Salé (near Rabat) who is responsible for handling terrorism cases.Reporters Without Borders and the Anouzla Support Committee in France call on the authorities to abandon this investigation, to drop all the charges against Anouzla and to stop blocking access to both the Arabic and French-language versions of Lakome.“Prosecuting Anouzla under the anti-terrorism law or even the Press Code would show that the authorities are bent on persecuting a journalist known for being outspoken,” the two organizations said. Anouzla was arrested in Rabat on 17 September for posting a link to an article in the Spanish daily El País, which in turn had a link to a video attributed to Al-Qaeda in the Islamic Maghreb (AQIM).He was freed on 25 October after more than five weeks in “preventive detention” but continues to face a possible sentence of 10 to 30 years in prison on various charges including providing “material assistance” to a terrorist organization and “defending terrorist crimes.” Both the Arabic and French-language versions of Lakome have been blocked since 17 October.Read these previous press releases: – Before King Mohammed travelled to Washington on 22 November – Before US Secretary of State John Kerry’s scheduled visit to Morocco on 11-12 November (which was finally cancelled) – Before French foreign minister Laurent Fabius’ meeting with his Moroccan counterpart as part of the 5+5 dialogue on 23 October – A joint appeal by 60 human rights organizations on 10 October to go furthercenter_img Receive email alerts News RSF_en News NSO Group hasn’t kept its promises on human rights, RSF and other NGOs say News Help by sharing this information Morocco / Western SaharaMiddle East – North Africa June 8, 2021 Find out morelast_img read more